Psykolog, dietist, kock...

Ja listan kan göras lång på de yrkesroller som vi på matvaruaffär förväntas inneha. Om det är någon som mår lite dåligt ja då ska vi lyssna och trösta, om det är någon som ska bjuda en vegetarian på grillfesten ja då ska vi veta vad vegetarianer gillar att grilla (och de kan ju inte ska måsta äta fisk och grönsaker varenda dag, vi måste ju ha något allternativ!??). Vi bör också veta hur man bäst tillagar diverse rätter som tex oxfié eller sjötunga - seriously?! Hur ofta äter man det?? Sen är det förståss en fördel om man i huvudet vet vilka kakor som inte innehåller nötter, vanligt smör eller vilken skinka som innehåller E202 (eller vad de där ämnena nu heter) - läs på innehållsförteckningen!!! *suck*

Att hitta ketchup kan visserligen vara knepigt - om man inte handlar så ofta - men har ni kanske kollat i ketchuphyllan??!! Det går typ inte att missa en hetl röd hylla på ca två meter!

Att alltid vara trvlig no mather hur stressad man än är, är ytterligare en av våra många kvaliteter (vissa lyckas bättre än andra i denna strävan), "nej men vi har ingen brådska Gun-Britt, ta du din tid - leta igenom börsen efter ditt medlemskort, trots att du bara köpt ett frimärke och att kön når ända bort till charken, det är inga problem!"

Vidare så är det ju bra om vi kan hålla reda på kundernas grejjer, och då menar jag inte bara de varor som de nyss har inhandlat (och sedan glömt kvar, ibland är det bara en ask läkerol eller så men ibland kan det vara varor för typ 500 kr, men det är ingen fara, vi packar ner det i påsar - som kunden glömt köpa - , ställer det i kylen och väntar tålmodogt på att herr Svensson ska inse sitt misstag och komma rusandes tillbaka till brottsplatsen, tro inte att vi har något bättre för oss!) nej det kan vara allt från bilnycklar till ungar eller de varor som det handlat hos konkurrenten på andra sidan gatan!

Visserligen gillar jag språk, och kan - om jag får säga det själv - en hel del olika språk (visserligen inte så mycket av varje) , norksa är INTE ett av de språken! Men detta hindrar inte att det med mer och mer irriterat tonfall frågas efter guleböj (påhittat exemple), "har dere icke nån guleböj?" "guleböj?" GULEBÖJ" (Jag:) "Qué?"

Ibland blir man utskälld, pantautomaten fungerar inte satans, jävla - helvete!! Se för fan till att få igång fanskapet! Utåt: "det händer ibland att det fastnar flaskor i maskinen och det är inte så mycket vi kan göra åt det, här har du ditt pantkvitto" Inombords:" Läs vad det står gubbjävel, det står att DU ska ta ditt kvitto och tömma returrännan, hur svårt kan det va???!!"
Men det är bara att bita ihop och hålla färgen, för kunden har ju alltid rätt... eller???

Trots allt detta trivs jag förvånansvärt bra på mitt jobb, det finns en hel del gulliga tanter & farbröder som jag gärna hjälper hitta rätt bland hyllorna, trevliga damer som undrar om jag testat den nya yoghurtsmaken, när jag inte har det säger de att de ska låta mig veta om den var god!

Sen finns det också trevliga chaffisar som förgyller våra dagar, vissa med ett trvligt sätt andra även med ett trevligt utseende! Och det är ju mer än vad Anna får på sitt jobb, man får vara nöjd med det lilla!

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag bara skrattar när jag läser din blogg och jag kan ju inte göra annat än att hålla med dig, det här är ju en typisk dag när man jobbar på affär. Hoppas att nästa arbetsdag blir lite lugnare för dig.

2008-08-09 @ 14:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0