"Jul, jul" eller "Och hela tiden kom det bara mer"

Lördag 19 december
Jag åkte till Byske, det var knökfullt på bussen som till råga på eländet körde in i Robertsfors och Ånäset (dock ej i Bureå - how come?). Jag minns inte säkert men jag tror nog att det snöade. Jag och Anna bakade kakor och fixade till tomtearangemanget på såpet i hallen där det tidigare såg ut som om någon (alltså min mor) ställt så många tomtar som hon bara kunde - inte lyckat!

Söndag 20 december
jag gissar att det snöade en del, men bara lite. mamma lagade mat för fulla muggar, kottletter och jansson bland annat. Dock inget julgodis, i skrivande stund är ischokladen fortfarande ogjord (och jo man kan säga ogjord!).

Måndag 21 december
Det vräker ner snö, pappa skottar och vi slutar ut att åka till stan.
Mamma lagar mer mat när hon kommer hem från jobbet.
I Östanbäck byts det julklappar traditionsenligt med vänner och något att tugga på. Jag får ett spel som visar sig vara riktigt kul! Det heter Oogachaka och fungerar som textremsorna i Dobbido. Tack Jenny! Alla fick varsin julklapp trots att det var vissa som inte var helt säkra på vem de skulle köpa till så jag betraktar kvällen som lyckad. På vägen hem körde jag 60 på E4 pga all snö som kände för att komma ner just då.

Tisdag 22 december
Det snöar men pappa skottar så att vi kan lämna gården och vi åker till stan. Dumt kan man tycka när vi kommer till Kåge och måste köra 40 för att hinna se vägen. På solbacken inhandlar jag de sista julklapparna och känner mig riktigt nöjd med mig själv. När vi kom till Byske igen stannade vi på Apoteket. Oturlitg nog parkerade vi på ICA-parkeringen där ett äldre par också parkerat och oturligt nog hade deras bakdäck frysit fast. Och oturligt nog gick pappa dit för att hjälpa dem så det slutade med att vi stod säkert 30-40 minuter på den dumma parkeringen innan de hjälpsamma som samlats gav upp och ringde gummiverkstaden. Väl hemma igen åt jag lunch och borstade tänderna innan jag traskade iväg till tandläkaren. Pappa och Tommy skottade.
Jag så fina tänder!
Efter besöket hos tandis drar vi igång med den stora julstädningen! Vid fem hämtar jag mamma på bussen och vi handlar en sista gång inför julen. (Vi köper ingen mjölk eftersom vi råkat köpa dubbelt och har ca 14 liter hemma redan)

Onsdag 23 december (dan före dopparedagen)
Pappa och Tommy skottar medan jag skurar. När mamma kommer hem från jobbet gör hon laxpaté och grilljerar skinkan samt slår in julklappar till en variant av julklappsleken.

Julafton
Det snöade hela dagen. Tommy och pappa skottade. Jag och Anna gick i kyrkan för att se Föredetta ungdomskören (numer kallad Julaftonskören). När vi kom hem från kyrkan hade morfar och moster med familj anlänt och det var dags för grötlunch. Vi åt upp tolv potioner tomtegröt (och jo det heter tomtegröt!).
Allmänt slappande tills klockan tre då alla bänkar sig för att titta på Kalle. Samma kommentarer som i fjol, året innan det och även året innan det fälls. "Han är himla skicklig på att kasta prick" Sån där schakfärg skulle man ha" "Den där husvagnen slår nog alla Kabe på marknaden" etc. Efter Kalle drar matlagningen igång på riktigt. Fram med sillsallad, laxpaté, skinka och äppelmos. Värma köttbullar, janssons och steka prinskorv. Sen äter man mycket och länge.
Så blev det då dags för julklapparna. Tvärr råkade det bli så att två av mina julklappar inte hunnit komma men jag fick så jag klarade mig ändå. en ryggsäck, en duk, en chokladask, pengar och en teflonform bland annat. Tro det eller ej men det klarnade upp framåt kvällen och månen tittade fram.
Natten spenderades på en resesäng i Annas rum. Jisses va varmt det blev! jag var vaken av och till och störde mig på än det ena än det andra.

Juldagen
Party på programmet. Laddade upp med julmat och en powernap. En sväng hos Cissi före och sen ut på station där det började väldigt bra med ABBA, Carola, Charlotte Perrelli och Michael Jackson sen tappade det något och så har jag i efterhand fått höra att jag och Anna missade När vi gräver guld i USA - skandal! Träffade i alla fall ett par gamla bekanta.
Det snöade rätt bra när pappa hämtade oss men sikten var ändå okej. Tommy var också ut på partaj. När vi kom innanför dörren upptäckte jag att han bara hade en sko på sig och kommenterade dett "Åh, det var därför det var så kallt!" smart bror jag har! Den andra skon återfanns i bilen.

Annandag jul
Jag och Louise ska på julrean för enligt Louise är det inte så mycket folk om man åker lite senare på dagen. tyvärr verkade det som att alla i Byske hade tänkt samma tanke så jag rymdes inte på bussen utan fick stå ute i snö och blåst och vänta på en taxi. En halvtimme senare och tio tår efter att bussen åkt kom i alla fall en taxi. Jag och Louise shoppade loss... vid närmare eftertanke var det nog mest jag som shoppade loss, Louise handlade också men typ ingenting åt sig själv.
Mamma och Pappa har J-B på besök och vi spelar det spel som pappa fick i julklapp, Utan tvekan, det visar sig att mamma är totalt värdelös på detta spel och vi skrattar åt henne.
Tommy är på paryt igen.

Söndag 27 december
Jag är upp på toa någon gån mitt i natten och möts av tommy som sitter vid datorn och hälsar "Go morrn". När det sen faktiskt är morgon sover han förstås fortfarande men han har lämnat en lapp på köksbordet som säger att vi kan vara lugna båda skorna är med hem. Det fullkomligt vräker ner snö och jag och pappa har redan skottat en gång men jag tror nog att det måste skottas ett par gånger till idag.

Det var in jul i korthet - hoppas att du har haft det lika bra som jag. Nu laddar vi för nyårs då det kommer folk hit.

Dagens citat 1: "Kom kom signade jul sänk dina vita vingar..." och för första gången på många år kom, kom julen med sina vita vingar!

Dagens citat 2: " Och vi såg ingenting för snön som vräkte ner och hela tiden kom det bara mer och mer och mer..." (Hjalle och Heavy tror jag det var som gjorde den gamla dängan)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0