Att handla!

Chip!
Så var man tillbaka i Umeå, lungt och skönt!
Fick skjuts med farbror Tage - fin bil! - tyvärr innebar det att det inte blev någon tripp till coop eller ens ica maxi. Så jag och Anna traskade snällt bort till Ålidhem och shoppade loss. Jag vet själv hur irriterande det är när folk storhandlar på en röd dag, man är liksom inte bemannad för det men om man följer listan nedan så går det bra ändå:

1. var trevlig (hälsa på kassörskan, träng dig inte i kön etc.)
2. handla med någon (viktigt att komma ihåg är att utnyttja att man är två stycken, så att inte båda tex står och packar upp ur kundvagnen medan varuberget på bandet växer sig allt högre! en packar upp och en packar ner)
3. kolla handlalistan innan du ställer dig i kö! (det blir så bökigt om du ska backa ut med kundvagnen, eller ännu värre om du springer iväg och hämtar det du glömt när kassörskan redan slagit in alla dina andra varor så att du stoppar upp hela kön ännu längre! det är bättre att gå in en extra gång)
4. om du vet var streckkoden sitter vänd den åt rättt håll men spendera inte dyrbar tid med att leta efter den, kassörskan vet nog var den sitter om hon han inte är helt ny (om hon/han är helt ny var extra trevlig!)

Observera att den första regeln alltid gäller, den andra rekommenderas alltid - dock inte nögvändig vid storshopping under en vardag, trean  och fyran underlättar alltid för dig så de rekommenderas också för varje shoppingtur.

Tog en sväng på stan igår, köpte ett par nya innegympaskor som jag premiäranvänt idag, det gick väl si så där men det kan jag nog inte skylla på skorna är jag rädd.

Jag har fått en litteraturlista för min första svenskakurs, jag ska bland annat läsa Emil i Lönneberga (gjorde det igår), Harry Potter, Populärmusik från Vittula och Hugo & Josefin. Jag blev riktigt peppad på svenska när jag läste igenom listan!!

Dagens citat 1: "-If I keep it, it will be like stealing.
                              - Yeah, but if you spend it, it will be like shopping!" (Pheobe & Rachel Vänner)

Dagens citat 2: "Du kommer aldrig å tro det, men det är storken som är Robin Hood!" (Sir Väs Robin Hood) För ibland tror man helt enkelt inte på ad man hör, tillexempel att jag är peppad på skolan hur troligt låter det??!
 

Kommentarer
Postat av: Anette

Bra tips där! Tror redan att jag följt dessa, men kommer nog att tänka på dem än mer nu när jag sett dem i skrift :)

Vill bara göra ett tillägg och det är lägga dit den där pinnen efter sina varor så kunden efter kan börja stapla upp sina. Kanske inte underlättar för kassörskan, men för mig som medkund är detta mkt viktigt!

2009-01-10 @ 15:38:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0