En vecka kvar till OS...iiihh

Ja gott folk nu är det bara en vecka kvar till OS och då slår Charlotte Kalla till och vinner 10 km fristil! Tyvärr missade jag målgången eftersom vi zappade lite.

Men först mina vänner och alla som jag känner är det dags för den första och mycket efterlängtade delfinalen av medlodifestivalen. Så vi skjuter lite på OS-nervositeten och ger plats för schlagervariantetn. Jag har tjuvlyssnat på bidragen som ska tväla imorgon och nedan förjer mett omdöme och tips:

1. Ola (Unstoppable)
Låter nytt och annorlunda trots att han återanvänder namnet Natalie. Han hade ju en singel med det namnet för några år sedan. Låten ger mig lite Mika-vibbar dock utan falsett, i alla fall i den bit som jag har hört. Om jag får välja så är Ola en av dem som går direkt till Globen. Och jag tror faktiskt att det blir så med tanke på motsråndet.

2. Jenny Silver (A Place to Stay)
Känns lite tråkigt, det händer inte så mycket i den bit som man får lyssna på. Jag tror inte på den här den är lite för intetsägande, ingen kommer att minnas den när det blir dags att rösta. Jag kan inte riktigt urskilja en tydlig refräng och det är aldrig bra om man siktar på att go down in the hisotry of schlager. Mind you jag har inte hör hela låten det kanske finns en refräng någonstans vem vet?

3. Linda Pritchard (You're making me hot-hot-hot)
Detta känns väldigt bekant. Typ Velvet och förra årets startfällt i ESC. En "tuff" tjej som sjugenr poo à la girl power. Och som vi alla såg så gick det ju inge vidare. Den skulle kunna gå till andra chansen men det beror nog mer på dåligt motstånd om inte scenshowen är top notch.

4. Pain of Salvation (Road Salt)
Ballad av typen Hero of War. Gruppen gör vanligtvis hyfsat hård rock. Den sticker ut och ligger väl som man brukar säga rätt i tiden så det skulle kunna gå. Kan kanske bli svårt att gå direkt till Globen men andra chansen bodre de kunna klara av. Jag håller en liten tumme för det, om scenframträdandet är bra.

5. Anders Ekborg (The Saviour)
En ganska typisk schlager med lite italienska (tror jag) i refrängen och sådant uppskattas ju ute i Europa. Han är ju en rutinerad aritst så med ett bra scenframträdande kan det nog gå. Men jag måste säga att jag hoppas på andra chansen eftersom jag vill ha nästa bidra direkt till final.

6. Jessica Andersson (I did it for love)
En ballad av typen Empty Room. Hon sjunger ju great och det lilla man får höra av låten låter lovande så jag hoppas verkligen att Jessica can cathc a break här för hon har haft det lite tungt sedan hon lämnade han Magnus Bäckström och började köra solo.

7. Frispråkarn (Singel)
Här tror jag att vi har morgonkvällens riktigta bottennapp. Jag har inte ens orkat lyssna igenom de 1.07 som man kan lyssna på ikväll. En gamal nybörjare som rappar typ Fronda och han lyckades ju inte så nej det här tror jag inte på. (Och Sverige nu hoppas jag verkligen att ni inte tappar omdömet som förra året får då får jag överväga att inte vet jag flytta till Norge eller nått.)

8. Salem Al Fakir (Keep on Walking)
Ja det låter tro det eller ej som Salem Al Fakir och jag är tyvärr inget jättefan så jag tror inte på det här. Det instrumentala är bättre än själva sången. Det kan nog bli en radiohit i väntan på att de bidrag som går vidare släpps.

Sammanfattning: Malin vill ha till globen - Jessica och Ola
                          Malin vill ha till andra chansen - Anders Ekborg och Pain of Salvation

Kom igen nu Sverige!

Nej nu ska jag koncentrera mig på På spåret.

Dagens citat: "Ända in i kalket nu Lotta" (Christian Luuk vid Charlottes finalframträdande med Hero i ESC)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0