Melodifestivalen del 2 Sandviken

Ja så var det då dags för andra deltävlingen i årets melodifestival. Jag har tjuvlyssnat igen och jag är besviken det som på pappret såg ut som ett svagt starfält visade sig vara just det. Besvikelsen kommer kanske inte som någon chock men det är ju aldrig trevligt att bli besviken.

1. Eric Saade (Manboy)
Ja du Fredrik Kempe min vän jag hade nog hoppats på lite mer från dig. Manboy ger mig Hope and Glory vibbar och helt ärligt, hur mycket jag än gillar MånsMåns, så var det ju ingen höjdarlåt! Utan MånsMåns vid microfonen är det helt enkelt inte värt det. Men den här Eric är säkert en tjejtjusare (i klass med Sune) och kanske lyckas han skrapa ihop nog med röster för att ta sig vidare. Motståndet är ju som sagt inte speciellt hårt.

2. Andra Generationen & Dogge (Hippare Hoppare)
Vet inte om det är någon som minns Andra Generationens förra insats i Melodifestivalen men då hette låten i alla fall Kebabpizza Slivovitza och var inte speciellt bra. Den hår låten påminner starkt om Kebablåten och tyvärr måste jag säga att Dogge inte hjälper upp det hela. Vi såg ju förra veckan att rap inte fungerar speciellt bra och jag tror och hoppas att detta inte går vidare.

3. Anna Maria Espinosa (Innan alla ljusen brunnit ut)
Nej alltså jag tycker inte att det här är bra. Lite gnälligt om jag ska vara ärlig. Om man tänker Svensktoppen någongång i mitten på 90-talet och lägger till en Janice-inspirerad röst så vet man ungefär hur det här bidraget låter. Jag känner mig rätt säker på att den här inte går vidare.

4.Hightlights & MiSt (Come and get me now)
Nja, kanske, kanske men i så fall bara på grund av att motståndet är så dåligt och så har väl åtminstone Highlights röstningsvana fans. Dansband+dansband+pop= nja. Det käns inte direkt som något nytt och tanken på att skicka den till Norge är ju skrattretande.

5. Pauline (Sucker for love)
Min favorit i detta svaga starfält. Jag hoppas på den här men den är ju något av en outsider, ingen typisk melodifestivallåt. Jag känner inte att jag har hört den här förut och det är ju ett plus. Jag tycker att den har lite Duffystuk fast bätre (jag är inget Duffyfan).

6. Andreas Johnson (We can work it out)
Han verkar ha övergett den där glada tonen som han haft i sina tidigare bidrag och återgått till lite mer Glorious tonarter. Tyvärr är låten no where near Glorious. Jag tycker att den känns lite tråkig men jag skulle nog tippa att den går vidare i alla fall.

7. Kelle Moraeus & Orsa spelmän (Underbart)
Folkmusik brukar ju gå bra och det känns väldigt schlager så det här kna nog gå vidare. Trallvänligt är det också man kommer att nynna på den här vare sig man vill det eller inte. Jag tort att de går åtminstone till andra chansen. Scenframträdandet är ju halva grejen och här tror jag tyvärr att det går lite sämra för herrarna som framför det här bidraget. Dels blir man ju rätt låst när man håller i ett instrument ovh del så... ja de är ju inge ungdomar.

8. Hanna Lindblad (Manipulated)
Nej inte det här heller. Låten drar lite åt technohållet och hennes röst låter just manipulerad på flera ställen. Hela låten känns som något av en Lady Gaga wannabe. (om nu en låt kan vara det) Det blir spännande att se om scenframträdandet också är inspirerat av the lady. Om jag har hört hela refrängen så är den väldigt kort och det är ju liksom där man ska kunna sjunga med. Den här går nog inte vidare.

Sammanfattning: Malin tror - till Globen Andreas Johnson & Pauline
                                        - till andra chansen Kalle Moraeus och Orsa spelmän & Eric Saade

Dagens citat: "- I brought reinforcement.
                     - Oh great what you brought Joey?
                     - Well I brought the next best thing.
                     - Chandler, you brought Chandler the next best thing would be Monica!"

Lite så känns morgonkvällens startfällt. Det är liksom inte ens b-uppställningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0