Melodifestivalen del 4 Malmö

Hjälp vad tiden går fort. Nu är det dags för den sista deltävlningen i melodifestivalen. Det känns som om det nyss drog igång. Sista startfältet ut är också det starkase, tragit med tanke på att det inte är speciellt starkt. Det finns ju förstås en höjdpunkt - Peter Jöback. Han kan ju sjunga i princip vad som helst och ändå vara bra.

1. Sibel (Stop)
Jag är imponerad. Det är verkligen helt olkit hennes förra bidrag. En popdänga med lite techno feeling. Den sticker ut blan de andra startande och jag tror att det här kan gå vägen.

2. Py Bäckman (Magisk stjärna)
Nej men gud så tråkigt - jag somnar! Vad tror hon ska hända om hon sjunger "godnatt, godnatt"?! Känns som årets Sussie Tapper/Susanne Alvengren. Nej det här kan jag bara inte tro att folk kommer att rösta på.

3. NEO (Human Frontier)
Det här bidraget skriker MIKA! Sjungen väldigt ljut av en kille som skulle kunna vinna en Mika-look-alike-tävling. Svårt att säga hur folk kommer att stäla sig til det här. Å ena sidan är ju Mika hyfsat inne så det skulle kunna gå. Å andra sidan kanske folk tycker att det känns lite... ja ni vet fake. Eventuellt andra chansen om jag får bestämma. Den är ju inte direkt lätt att sjunga med i och Europa skulle nog tycka att Engelskan är för komplicerad.

4. Lovestoned (Thursdays)
Det närmaste vi kommer ett bidrag från Skellefteå. Det känns ju inte nyskapande, det sticker inte ut. Risken känns överhängande att man gömmer bort den här gruppen. Och jag vet inte, jag tror att det blir svårt för dem att ta sig vidare. Det krävs nog i alla fall ett hejdundrande nummer om de vill vidare.

5. Anna Bergendahl (This is my life)
Ännu en gammal idoldeltagare. Hon grät för allt vill jag minnas. Nja, kanske men jag tycker att det känns väldigt bekant. En halvballad med någon form av självständighets budskap. Den kan eventuellt växa när man får höra hela låten men den snutt som jag har hört är lite väl klyschig. Kan nog ändå räcka till en andra chans.

6. Pernilla Wahlgren (Jag vill om du vågar)
Årets enda schlagerschlager bidrag och det kan ju räcka långt, dessutom är ju Pernilla känd i sammanhanget. Tyvärr är det inte en sån där superschlager som typ Min kärlek utan en ganska medelmåttig Fyra bugg och en coca-cola. Förresten var det inte så länge sedan vi hrde en låt med orden "Vågar du vågar jag", Sanna Nielsen sjöng den... kan det ha varit 2006. Om jag är snäll så kan den få gå till andra chansen men det är bara om jag är snäll.

7. Noll diciplin (Idiot)
Texten är ju helt klart författad av de unga pojkarna i gruppen, det är jag alldeles övertygad om. Nej det låter som om de borde ha stannat kvar i garaget och övat i några år till. Jag vill utfärda en viss pinsamhetsvarning, jag vet ju inte hur de för sig på scenen men risken finns att det blir pinsamt.

8. Peter Jöback (Hollow)
Mina damer och herrar kvällens absolut favorit, lite tack vare att Peter är Peter. En ballad med lite musikalkänsla. Vi vet ju alla att herr Jöback kan sjunga och han har den enda poewrballaden i startfältet så det borde inte vara några problem för honom att ta sig vidare. Jag kommer för ovanlighetens skull att rösta - för jag litar inte på att svenska folket sköter sig!

Sammanfattning: Malin vill ha - till Globen: PETER! och Sibel
                                           - till andra chansen: Anna Bergendahl och Pernilla Wahlgren (inte för att hon har så bra låt utan för att hon är den hon är)

Hur det än går så blir det här den bästa deltävlingen eftersom jag får se den med några av världens underbaraste människor!!

Luleå here I come!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0