Besvikelse!

Jag är verkligen inte nöjd med utfallet i melodifestivalen, det känns nästan lika tungt som i fjol - och det var tungt!!

Men vi tar det väl från början. (Betygsskala 1-5)

* Öppningsnummret var bra, dock inte riktigt lika bra som i den första deltävlingen. Jag ger det en 4.
* Doffe (Dolph Lundgren) var däremot bättre i programledarrollen än i första deltävlingen. Trots den lilla missen när han skulle presentera Jessica Anderssons bidrag, han sa att hon vunnit med I did it for love och det blev ju inte riktigt rätt, hon vann ju med Give me your love.

Bidragen:

Jag satte poäng i följande kategorier:
text
scenshow
frisyr
kläder
gayappeal
tjuvknep
röst
ABBA-lån
presentation
ögonglitter

1. Darin
Han hade verkligen spetsat till sitt framträdande och det märktes att det var final. Om klädbytet var genomtänkt kan väl diskuteras men lite fläktar och fladdrande tyg hjälpte absolut upp hans nummer. Han hade inga tjuvknep och inga ABBA-lån, dock lite Lena PHinspirerad refräng i upprepningen av orden "it hurts" ett par gånger.
TOTAL: 29p

2. Pernilla Wahlgren
Framträdandet var likadant som sist. Hennes klädbyte var inte heller lyckat, det var med schlager i kläderna som hon hade på sig i sin deltävling och andra chansen. Inga tjuvknep och inga ABBA-lån.
TOTAL: 23p

3. Andreas Johnson
Hade väl gjort några små förändringar i sitt nummer men inte nog för att hjälpa upp den svaga låten.Inga tjuvknep och inga ABBA-lån.
TOTAL: 21p

4. Timoteij
Jag tror att de hade lagt till en slutpose för den kände jag itne igen men den lilla förändringen hjälpte inte för att höja deras annars tråkiga framträdande. Det kanske är elakt att säga så här men efter finalen var det typ det enda bidrag som jag inte hellre skickat än Anna. De har fått ett ABBApoäng eftersom de var fyra stycken.
TOTAL: 13p

5. Peter Jöback
Han var ju min favorit innan så poängsättningen kan kanske ha färgats lite gran. Han har fått 1 tjuvknepspoäng för att han lagt till lite wail i sången. Han verkade laddad till 100% och precis som Darin ingav han finalkänsla. Han fick också 2 ABBApoäng eftersom låten lät väldigt mycket musikal.
TOTAL: 38p

6. Ola
Ola är så kul att se på för man verkligen ser hur han älskar det han gör, han ingav också finalkänsla. Han har fått 3 tjuvknepspoäng eftersom han utnyttjade möjligheten att gå ut mot publiken.
TOTAL: 32p

7. Jessica Andersson
Inte heller hennes klädbyte kändes klockrent men det verkar ju ha fungerat eftersom hon fick 22p av folkets röster. Mamma ville också ge henne ABBApoäng eftersom hon tyckte att introt lät ABBA så hon har fått två ABBApoäng.
TOTAL: 27p

8. Salem Al Fakir
(Och pappa det är Salem inte Alem) Den enda som fått 5 tjuvknepspoäng. Att ta in Björn Gustavsson var ju klockrent! Och kul att se Salem utan pianot också. Han har dessutom fått 2 ABBApoäng för just pianot. Hans framträdande var också klart finalanpassat och sånt gillas. Och jag har ångrat mig jag hade hellre skickat honom än Anna, men det är ju så dags nu!
TOTAL: 34p

9. Anna Bergendahl
Vinnare enligt svenska folket (jag ej inkluderad!). Inga förändringar sen sist. Inga tjuvknep och inga ABBA poäng. Och som sagt så här i efterhand är det bara Timoteij som jag inte hellre skickat till Oslo. Jag känner mig inte riktigt trygg när hon står på scen, det gjorde jag åtminstone när Marlena sjöng. Jag tror att det finns risk att hon glöms bort i ESC. Jag har tänkt lite på de senaste årens vinnare och de har haft ordentliga scenshower Lordi, Dima Bilan, Alexander Ryback. Och Anna har ju inte mycket till scenshow.
TOTAL: 18p

10. Eric Saade
Inga tydliga förändringar i nummret, men något danssteg kanske var nytt - svårt att veta. Han har fått ett tjuvknepspoäng för sin dusch. Och han är den enda med upptempolåt som fått en 5 i scenshow så med tanke på vad som funkat i ESC borde vi nog ha skickat honom. Inte nog med att han har en ordentlig show han är också ung och av manligt kön något som visat sig fungera väldigt bra (Dima och Alexander).
TOTAL: 30p

Det var bidragen det. Och vi kan väl konstatera att jag inte hade riktigt rätt i min tippning den här gången heller. Jag börjar undra om jag verkligen är Svensk eller? Fast jag när jag tänker efter så har jag gillat de flesta av 2000-talets vinnare så jag kanske är svensk ändå.

* Sen ska det också vara 5 poäng till pausunderhållningen med norska och svenska bidrag genom tiderna - tipptopp!!

*SKIPPA den internationeller juryn!! Anderas Johnson sa det bra, något i stil med att det här är en svensk folkfest låt svenska folket få ha den ifred.

* Dåligt av Casablanca att inte sjunga La Voix på franska!

*Christin gjorde kvällens mest lyckade klädbyte och tittade ovanligt lite i sina kort så hon får godkänt.
* Måns var bra som vanligt. Jag är imponerad av hans språkkunskaper.

Sammanlagt betyg på hela festivalen: VG-


Kommentarer
Postat av: Anette

Härligt med en grundlig analys av lördagens festival! :)

2010-03-18 @ 21:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0