Ett jättekliv bakåt!

Inte av mig personligen utan av landet vi bor i. Man får ju skämmas! Hur kan ett parit med som på sin hemsida skriver : 
     "Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen."
komma in i riksdagen??!! Vilken "inre sammanhållning" vad är det för tjafs?

På flera ställen tycker jag också att det verkar som att SD inte tycker att de flyktingar som kommit hit verkligen behöver vår hjälp, nej de flyr säkert sina länder för att de tycker det är kul. Det står bland annat på SDs hemsida att den invandringspolitik som drivs idag: 
     "... har orsakat omfattande ekonomiska, sociala och kulturella problem, samtidigt som det minskat vårt     utrymme för att förbättra stödet till de verkligt nödlidande människorna runt om i världen."

Följande citat, också taget från SDs hemsida, får mig att tro att de inte heller tycker att homosexuella bör skaffa barn :
     "Det höga antalet skilsmässor och ett allt starkare ifrågasättande av varje barns rätt till en mor och en far riskerar att förstärka känslan av otrygghet och rotlöshet hos många av våra barn"
(min kursiverin) 

Tydligen vill de också skapa en svensk kulturell kanon, något som jag som både (snart färdigutbildad) lärare och privatperson tycker känns som slöseri med resurser - vad ska man ha den till??

Jag blir så upprörd att jag inte vet vart jag ska ta vägen när jag läser följande:
     "Istället för att bidra till att stärka den gemensamma identitet och värdegrund som bär upp vårt samhälle, så arbetar skolan i alldeles för många fall för att underminera den svenska kulturens ställning..."
Ska vi bara läsa svenska författare då eller?? Kanske bara läsa sådant som svenska forskare kommit fram till och egentligen kanske vi inte borde läsa franska, tyska, spanska eller ens engelska - jag menar det underminerar ju den svenska kulurens ställning. Och tänk så hemst om man får lära sig prata/skriva sitt modersmål - Sverige kommer ju att gå under för då undermineras ju den "gemensamma identiteten".

Jag blir då rädd. Om jag levt på 1930-40 talet hade jag fått flashbacks. Har vi inte lärt oss av våra tidigare misstag??

Jag vill avsluta med att påpeka att vi i svenska språket stavar egennamn till exempel Sverige med stor bokstav initialt och så vill ju vi svensklärare att varje mening ska ha just en mening
     "Drogtesterskall genoföras, ej kränkande på integritet. Bättre föregå ungdomars drogproblem"
(Sverige Demokraterna Per Boström, Skellefteå)
Annars blir det ju bara en massa löst tjafs.

Dagens citat: "Jag blir så jävla förbannad!" (Annica Lantz)

Kommentarer
Postat av: Isabell

Tummen upp till detta inlägg! Det finns knappt ord för att beskriva hur obehagligt detta är.

2010-09-20 @ 18:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0