Lycksele

Ja oj då, det var visst ett tag sen sist, men det har liksom varit fullt upp. Järnet på Konsum till och med den 12 och sen flytt till Lycksele och så nytt jobb på det. Som om inte det vore nog så har jag nu också blivit förkyld - är det inte typiskt, som om jag har tid att vara förkyld nu!

Men vi tar det från början, eller kanske borde jag säga från slutet. Fredagen den 12 augusti jobbade jag alltså min sista dag på Konsum, möjligen för alltid men man ska aldrig säga aldrig. Efter nio års sommar- och extrajobb kan man tycka att det borde ha känts lite vemodigt, men det gick ganska bra. Troligtvis har jag inte riktigt förstått att nu kanske jag aldrig mer behöver jobba där. Nu låter det lite som att jag inte har trivts där och det är ju inte sant, men lagom till hösten blir jag alltid lite lagom less på stället.

Lördag den 13 augusti bar det sen av mot Lycksele med nästan allt jag äger. Dagen ägnades åt kånkande och städning men innan mamma, pappa och Anna lämnade mig i inlandet var det mesta faktiskt uppackat.

Söndagen gjorde jag en äkta pappa och cyklade på tid fram och tillbaka till min nya arbetsplats - Tannbergsskolan. Ca 6-7 minuter dit och ca 5 hem, lagom avstånd tycker jag. Här vill jag tyvärr också meddela, för er som inte redan visste det, att rosa faran is no longer. Istället cyklar jag nu på min mors gamla rosa fara. Det var också redan denna min andra dag i den nya lägenheten som jag blev varse att Lycksele är mer bush än Umeå (egentligen kom det kanske inte som någon överraskning). Jag målade stolar (se bild nedan) på balkongen och när det hela var klart gick jag in och skulle tvätta av mig (inte för att jag hade mycket svart färg på händerna, bara lite lagom) och i köket fick jag syn på en svart fläck på golvet. Åh nej, tänkte jag, har jag spillt färg på golvet. När fläcken började röra på sig förstod jag att så inte var fallet, det var helt enkelt en spindel - en stor en. Jaha, what's a girl to do? Fram med Walter (alltså dammsugaren) och jaga det lilla äcklet som gjorde sitt bästa för att fly in under kylskåpet men den gubben gick inte!

Måndag den 15 - nytt jobb, lite nervöst. Det blev egentligen inte så mycket gjrot under måndagen, hela dagen gick åt till att fixa lösenord hit och nycklar dit. När jag sen kom hem började det riktigta jobbet (enligt Sune ska man ju svettas när man jobbar). Min alldeles sprillans nya soffa anlände... i två delar. Killen som levererade undrade om jag ville ha hjälp med att sätta ihop detta tvåbitars-pussel. Men när han på frågan om det var svårt svarade att det var det inte så tyckte jag att jag kunde klara mig själv. Dumt sagt! Det tog drygt två timmar och jag var nära att ge upp innan jag änligen fick ihop eländet. Men nu är det gjort och jag är väldigt nöjd emd resultatet måste jag säga (se bild nedan)

Tidagen var som lyxvariant av universitetsstudier. Det var föreläsningar hela dagen. De hölls på Hotell Lappland och det bjöds både på lunch samt för- och eftermiddagsfika.

Onsdag-Fredag var det lite mindre möten inbokade och då äntligen kom jag igång med planeringsarbetet. Jag ska bara ha engelska den här terminen och två klasser, IN 1 (föredetta IP) och EE 1 (föredetta EC), läser samma kurs, Eng 5 (föredetta Eng A), så de kommer att få göra typ samma saker vilket underlättar. Sen har jag också ett individuellt val i EnB och dessutom en blandad grupp med elever som ska läsa Eng A. Och till det kommer en 10 veckors kurs för de som behöver lite extra hjälp så här i början.

Under helgen var jag hemma i Byske och gjorde ingenting. Eller jo förresten vi var ju en sväng på stan i lördags och shoppade lite.

Igår fick jag äntligen internet i lägenheten, dock lyckas jag inte få det att fungera via routern så jag får snällt sitta i hallen.

Och idag har jag haft mina första lektioner. Kanske tre-fyra stycken hade papper och penna med sig, resten hade det inte. Det får vi se till att lära oss först av allt.

Lite bilder på det:

Sovrummet, och ja men tycka att jag kunde ha stängt skået men nu blev det inte så.


Soffan, den är inte döpt än men det kommer säkert ett passande namn så smånignom.


Matobordet och stolarna som var gröna förut är nu mera svarta, och ja även här kan man tcka att jag lunde ha flyttat på tvätten men nu ides jag inte det.

Om vi då ska sammanfatta den här första tiden i Lycksele:
* Det är en väldigt liten stad
* Skolan är jättetrevlig och jag har snälla kollegor som tagit hand om mig på bästa sätt
* Det finns inget IKSU
* ICA ligger närmare än Konsum
* Jag har bara svt1, svt2, tv4 och tv6 - panik!
* Det är långt till alla jag känner

Så kort och gott jag saknar Umeå/Skellefteå men jobbet verkar toppen!

Dagens citat: "To de?!" (Dag-Otto som har underhållit mig allt för många kvällar nu)

Kommentarer
Postat av: Anette

Vad fint du har det i din nya lägenhet. Och med tvätten framme och ett öppet sängbord visar det bara att det faktiskt bor någon när :) Hoppas du ska trivas bra där! Vet hur det är att ha långt till alla man känner, men det ordnar sig alltid (man kan alltid lura dit någon på nåt sätt) :)

2011-08-28 @ 21:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0