Deltävling 2

Ja vi kör väl direkt på den andra deltvälningen och kommenterar inte mitt tippande förra veckan, då det bara blev ett och ett halvt rätt.

1. 7 days and 7 nights (Brolle)
Nu är ju inte jag någon Brolle expert men jag tycker att det låter typiskt Brolle med lite Elvisinspirerade toner och så en klassisk poprefräng. Han är ju rätt folkkär nu för tiden så det kanske går, och sjunga det kan han ju.

2. Vaken i en dröm (Elisabeth Andreassen)
En typisk schlagerballad. Under den snutt jag har hört så sjöng hon aldrig just orden "vaken i en dröm" vilket i och för sig är lite otypiskt schalger. jag är tveksam alltså, det känns inte nytt, inte spännande - lite tråkigt helt enkelt.

3. Ge mig en spanjor (Babsan)
Årets After dark-bidarg. En kul text som säkert kommer att etsa sig fast i mer än en hjärna. Givetvis kan vi inte skicka det till Tyskland men jag tror nog att det går vidare från kvällens deltävling. Man får ju komma ihåg vilka som brukar förknippas med schlagerkalaset.

4. My heart is refusing me (Loreen)
Morden pop. Me like. Det låter lovande jag hoppas att det håller hela vägen igenom. Det verkar vara inne att sitta på knä i veckans deltävling både loreen och Brolle tar till det knepet vi får väl se om det är ett bra knep. men vi tar och säger det på en gång - kroppsspråket är viktigt om det ser ut som att man inte vill vara på scen så får man nog inga röster - så sträck på dig kvinna!

5. Oh my God! (The Moniker)
Gladpop, Hits for Kidz nästa. Här är då årets andra bidrag med titeln Oh my God och även om det är bättre än förra veckan så är jag lite tveksam Jag väljer att citera Stig all mighty "ja jag undra jag". Personligen har jag lite svårt att få ihop artisetn, som vi kännre från Idol för några år sen, med den glättiga sitel - det känns lite påklistrat.

6. I'm in love (Sanna Nielsen)
Klassisk schlager! Som alltid när Sanna är med i mellon är det 100% schlager och det brukar ju gå bra. Låten är väl inte direkt unik på något sätt men jag tror nog att det ska komma vidare, åtminsone till andra chansen. Jag vill bara varna lite för att det kanske inte är nog nyskapande så Bromölla måste ta sitt ansvar om de vill ha henne i final, inte direkt Empty room. + till cirkelburen dock.

7. Like suicide (Christian Waltz)
Gnällpop á la Christian. Han hörs ju knappt! Om man ska sjunga så där ljust får man ju se till att vrida upp mikrofonen utav bara den. Jag tror han får det svårt, konkurrensen är lite för hådr. Och dessutom tror jag inte att hans fans hör till de trogna tittarna. en sista grej bara - raka dig!

8.Elektrisk (Anniela)
Discoschlager på svenska. Hmm.. ja nej det blir nog svårt. Det är inte riktigt nog av någonting. Låten lyfter aldrig riktigt och aritsen känns lite osäker. Nu vet jag i och för sig inte vad hon ska ha på sig men det kommer att krävas en hel del glitter om det här ska gå hem.

Sammanfattning: Direkt till globen: Loreen (mest för att jag vill det) & Sanna
                          Till andra chansen: Brolle och Babsan

Kom igen nu Sverige! loreen till globen!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0