Deltävling 4

Herre gud - det är redan dags för den sista deltävlingen i årets melodifestival! Ja vi kör väl rakt på morgondagens startfält.

1. The Hunter (Melody Club)
Elektropop, typiskt Melody Club. Ja, jag undra jag, det känns inte riktigt nog klatchigt. Detta trots att jag visst kan sjunga en bit av refrängen efter endas 1.04 av låten. Utan att ha lyssnat på de andra bidragen så tror jag att det här kanske försvinner i mängden, om de dessutom startar först (som jag tror) så blir det svårt att minnas genom hela programmet. Och så måste jag bara få fråga är den där frisyren verkligen den rätta på sångaren, är han inte lite för gammal för den? Och kanske tvätta håret innan tävlningen.

2. Run (Andres Fernette)
Upptempo! Nu blev ni allt bra förvånade va?! Jag räknade inte men under den korta snutt jag hörde förekom ordet Run säkert 15 gånger. Han är väl en duktig sångare och så, och jag tror ändå att låten är helt okej men jag har tyvärr väldigt svårt för artisten. Jag har aldrig förstått att han får släppa singel på singel på singel - de är ju inte bra. Och allt som oftast brukar det vara covers. Jag väntar med att uttala mig om låtens öde tills jag lyssnat på resten av bidragen. By the way Andres - less is more, lugn och fin med scenshowen!

3. Better or Worse (Julia Alvgard)
Snabb balad skulle jag vilja kalla det här. Jag har aldrig hört talas om artiskten och jag hoppas verkligen att hon tänder till till på lördag. Hon borde kanske kolla lite på Top Model and learn how to smile with her eyes - för just nu ser de tomma ut. Och låten nja jag vet inte, det känns inte direkt nyskapande. Man kan ju inte glömma bort alla bidrag men jag är rädd att även det här kommer att vara glömt så fort musiken tystnat.

4. E de fel på mig? (Linda Bengtzing)
Superschlager! Jag hade hoppats att det skulle vara något nytt men det känns som samma gamla Linda. Hon är ju i alla fall full av energi - och det kan ju fort smitta av sig på röstarna. Jag tror nog att det här går vidare, det är ju ändå schlagerfetsival och Linda börjar ju vara en riktig schlagerdiva. Jag vte inte om det är det långa håret men out of nowhere tyckte jag precis att hon liknade Jennifer Garner (Sydney i Alias ni vet).

5. Leaving Home (Nicke Borg)
Rockig halvballad. Om man tror att han ska vara lik Nick Borgen så tror man fel. Det här är en tatuerad kille med långt hår. Årets (hittills) enda riktgt rockiga bidrag, det skulle ju i och för sig kunna vara ett plus men helt ärligt vet jag inte om det räcker. Och stackars stylis, vad ska de hitta på till den här herren. Det funkar inte med jeans och linne!

6. En blick och någonting händer (Lasse Stefanz)
100% dansband. Nu är jag ingen Lasse Stefanz expert men har det alltid varit ett z sist i bandnamnet? Och har sångaren alltid varit en Plura-wannabe?! Nej det här kan bara inte gå vidare, jag hoppas att de inte har nog med röstvilliga hulliganfans. Även om de då har försökt göra låten lite internationell med hjälp av stora trummor och maraccas så får vi ju skämmas om vi skickar detta till Tyskland! Än en gågn stackart styliser - det här blir inte lätt. Å andra sidan kan det ju inte bli sämre än The Playtones blåställ.

7. Dance alone (Love Generation)
Pop. Nej alltså jag tycker inte att det här är speciellt bra. Är verkligen Red One inblandad i det här?! Det låter ju precis som allting annat. Tjejerna är väl duktiga och så, och det lär ju inte vara så jobbigt för stylisterna, men precis som i Anders Fernettes fall så har jag svårt för den här gruppen. Det känns dock inte helt omöjligt att de tar sig vidare.

8. Alive (Linda Pritchard)
Powerballad. Ja - det här tror jag på! Hon kan sjunga och och så verkar det som att hon kör en "Empty roomare" och är helt ensam på scenen. Och en stackars ballad måste vi ju i alla fall ha i finalen. Hon får vara gald att hon lottats in i det här starfältet, förra veckan hade det nog blivit svårt men nu borde det inte vara några problem. Dessutom har hon ju Carolafläkten på plats så det här borde gå vägen. Eftersom jag har varit inne lite på styling idag så hoppas jag att hon lyckas bättre än sist hon var med, då var det nästan lite (ursäkta uttrycket) slampigt.

Sammanfattning: Helt klart årets svagaste startfält och jag skulle bli ytterst förvånad om den här deltävlningen få mer än två bidrag i final. Lite svårtippat just för att det är så svagt men så här tror jag i alla fall att det går:

Direkt till globen: Linda Pritchard & Linda Bengtzing
Till andra chansen: Love Generation & Anders Fernette

Kommentarer
Postat av: TOAO

Jag tror också att Lindorna går bra, men gillde Nicke Borgs låt även om hans röst lät väääligt nasal!

2011-02-25 @ 13:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0