Sverigekunskap

Sverige består av 25 landskap, det antar jag att ni vet. Men vet ni också att alla landskap har ett landskapsdjur, en landskapsfågel, en landskaps fisk, en landskapssvamp, ett landskapsäppla, en landskapsblomma, en landskapsinsekt, en landskapssten och ett "eget" grundämne?

Jag upptäckte detta idag när jag bläddrade i kokboken Sveriges nya landskapsrätter - väldigt spännande! Alla som räknar sig som västerbottningar kan jag bara gratulera, vilket cool landskap det är alltså! Och så kan jag inte låta bli att tycka lite synd om de som bor i Härjedalen och Närke. För enkelhetens skull följer nedan en liten jämförande tabell:

Landskap:    Västerbotten           Härjedalen                  Närke
Stad:           Umeå                     (Sveg)                        Örebro
Djur:           Storspov                 Björn                          Hasselmus
Blomma       Kung Karls spira      Mosippa                      Gullviva
Grundämne  Guld                       Palladium                    Zink          

Nu tänker ni "Men Härjedalen ser ju inte så tokigt ut"  och det gör inte det förrän man läser att Sveg egentligen inte är någon stad, det är however den största orten i Härjedalen. Att de har ett superhäftigt landskapsdjur hjälper liksom inte. Och stackars Närke, hasselmus - vad är det för skillnad på en sån och en helt vanlig skogsmus? Och kanske viktigtast av allt, vilken är den finaste medaljen - jo guld! Alltså måste Västerbotten vara det bästa landskapet eller?

Dagens citat: "Man är aldrig så mätt att man inte orkar en palt" (Mest troligt är min farbor Gunder ursprunget till detta fantastiska citat)

Kommentarer
Postat av: FRIIIDAML

Staden skulle ju dock ha varit Skell!

2011-03-14 @ 23:08:54
URL: http://stepinside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0