Höstlov (tyvärr) check!

Ja, nu har jag haft mitt förtsa höstlov som lärare. Det var lite kortare än det man hade som elev men ledighetn var precis lika välbehövlig. Herre gud, inte är jag väl van att jobba 7:00/8:00-16:00/17:00 fem dagar i veckan heller.

Måndagen var det arbete som gällde. Föreläsning på förmiddagen. Vi säger inget mer om dne, alla föreläsningar är ju inte bra det vet vi alla. Eftermiddagen ägnades åt det underbara påhittet PIM. För er som inte vet vad pim är så kan jag beträtta att PIM står för praktiks it- och mediekompetens. Låter det spännande? Det är det ine! Man måste som lärare klara tre steg. Visserligen inte särskilt svåra, men rätt tidskrävande. Det var uppgift ett jag pysslade med i måndags. Uppgift ett går ut på att göra ett lättläsligt dokumen i word. Om det då bara varit det men nej sen måste man också svara på en hel drös med rätt töntiga frågor, som till exempel "Hur var det nu man gjorde ett snabela?". Som om det inte var nog med att allt känns så där lagom onödigt var just den här veckan den enda veckan under hela höstterminen som alla Sveriges lärare fått tid till att pimma så sidan hängde sig! Helt värdelöst, så inte blev jag klar heller.

Tisdag var det inte många lärare på skolan vill jag lova. Jag passade på att planera nästa vecka och så städade jag lite på min arbetsplats.

Onsdag var det dags för veckans sista arbetsdag. Dagen började tidigt, 04:30. Jag steg upp, åt frukost och klädde på mig sen av någon underlig anledning fick jag springa till tåget. Svettig och andfådd kom jag i alla fall fram i tid - god tid visade det sig eftersom tåget var typ 10 minuter sent. När det så äntligen rullade iväg tänkte jag att här kommer jag inte att kunna sova för sätena liksom vibrerade. Men hopp och hepp och så vaknade jag av konduktörens "Umeåstation nästa!" Jaha, så det gick ju fort. Unfortunately hade jag ådragit mig lite skavsår av att springa till bussen i ett par skor som jag inte riktigt gått in. Så jag satte mig utanför apoteket på sjukhuset och väntade på att de skulle öppna.

Efter att förskaffat skvarsårsplåster promenerade jag bort till universitetet och satte mig i kära gamla humflum och väntade på att klockan skulle bli nio så att dagens aktiviteter skulle dra igång. Dagen började med en underbar föreläsning om bedömning i språkundervisning. Som vanligt har jag lite svårt att minnas exakt vad det var som var så kul men vi skrattade i alla fall en hel del och hon som föreläste var grym. Föreläsare nummer två var inte lika briljant men då var hon engelsktalande istället så det var ändå lite kul att lyssna på - bara försäkra sig om att mn fortfarande förstår "riktig engelska". Sen var det lunch som vi inmundigade på Corona - ris och chili con carna för min del, mycket gott.

Och sen var det en eftermiddagsföreläsning för min del, den var mycket givande men tyvärr väldigt kort. Och när den var slut så var också min arbetsvecka över. Jag fick vänta ett tag på bussen till Byske men när jag väl satt mig på den så behövde jag inte kliva av förrän jag faktiskt var i Byske - inte illa! Väl hemma fick jag för första gången höra talas om Enok Blind. Han är tydligen lapp med ett par renar, men hur var det hade han någon bror eller? (Enok är då alltså min påhittade, framtida man.)

Torsdagen gjorde jag inte så mycket, mamma och pappa skjutsade Anna till flyget. Hon är nämligen i Estocolmo och hälar på en gammal sjukgymnastklasskompis (o vilket fin ord). Jo men just det ja, jag var ju till tandis också, och jag kanske inte är perfekt men jag har i alla fall perfekta tänder!

Fredagen gick sedan helt i Ostviks färger. Först var jag där på dagen och busade med Matteus och Jenny, sen blev det idol/spel på kvällskvisten med ett glatt gäng bestående av Jenny, Fegge och matteus, Lina och David, Cissi och Robin, Simon och jag. Mycket trevligt. Och tro det eller ej men mitt lag vann två gånger i Rita, gissa, vinn. Vi var, som man brukar säga, grymma! Efter spelet råkade vi hamna på The Shining - iiii. Nej tur att matteus vaknat så att han och jag kunde läsa om djuren på bondgården istället. Vi vet nu också att det alltid finns plats för en pil!

Lördag - allhelgona. Jag åt upp resterna av min pizza från dagen innan och åkte sedan med mor och far till Fällfors för att tända ljus på farmors grav. På vägen dit ringde jag Anna och fick den nedslående nyheten att hon och Marie just varit ute och sprungit. Nä, men jag hade ju i alla fall ätit pizza jag. Sen hände det inte mycket mer den dagen heller, ja det var ju förstås Så mycket bättre - det var ju mysigt (som Tommy skulle ha sagt).

Och idag är det ju så grått ute att man börjar undra om solen har åkt på utomgalaxig semester. Helst av allt hade jag nog velat lega kvar i sängen hela dagen men det går ju inte för sig. Man har ju inte roligar än man gör sig.

Dagens citat: "- Är det här farligt?
                     - Nej! Nej inte alls, men jag ska ändå lämna rummet"
 (Johan Glans) Om att ta kort på sina tänder - det kanske inte är farligt med det är då alldeles säkert inte bekvämt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0