Del två av deltävling ett

Imorgon är det då dags för det andra programmet av inför ESC så jag tänkte lyssna igenom låtarna. Och sen måsta jag väl försöka tippa vilka som tar sig till final trots att det känns smått omöjligt eftersom jag inte brukar ha samma smak som resten av Europa.

Israel - Izabo Time
Musikvideon utspelas på en cirkus, med en massa clowner men alltså jag tycker inte att det är speciellt kul. Ganska tråkigt om jag ska vara helt ärlig.. I och för sig kan jag känna igen mig i deras (?) önskan om mer tid men det är också allt - annars helt intetsägande.

San Marino - Valentina Monetta The Social Network Song (Oh oh - uh - oh oh)
Oh - My - God! Vem har gjort den här videon?! Katastrof! Tur också att man måste sjunga live för den här kvinnan kan ju inte mima, folk brukar klaga på att Brittan (alltså Britney Spears) inte kan mima men jämfört med den här damen framstår hon som en mimartist. Och sången sen, meningslös, inte ens de universella oh oh uh oh oh kan hjälpa upp den. Så uselt!

Cypern - Ivi Adamou La la love
Snövit möter någon form av pop + techno light. Nja, jag vet inte jag är inte så jätteimponerad. Men hon tjatar ju refrängen tills den sitter och det brukar ju ge reultat. Jag tyckte ändå att det började helt ok men den lyfte liksom aldrig - kom inte av startbanan. Och Snövit är ju het för tillfället, inte mindre än två filmer på bio nu i vår och sommar, sen vet jag förstås inte hur mycket av Snövit vi får se på scen.

Danmark - Soluna Samay Should've Known Better
Jo då vars, jag brukar ju gilla Danmark och det här är inte dåligt. Det får mig att tänka lite på vad heter hon Moa Lignell eller något sånt - från Idol. Jag skulle inte bli förvånad om hon varit med i danska Idol. Litet grammatikmisstag som jag stör mig på i texten men annars är det rätt så trallvänligt. Kläderna hoppas jag dock att de byter ut till ESC.

Ryssland - Buranovskiye Babushki Pary For Everybody
Landet som tidigare skickat Dima Bilan och T.A.T.U skickar i år alltså inte en utan sex stycken babushkas (mor-/farmödrar) - förutsatt att alla fortfarande lever när det är dags. Alltså jag kan ju inte det här med tonarter och så men jag har ju läst mycket Harry Potter och om jag inte missminner mig så säger Dumbledore i någon av de tidigare böckerna något om att alla ska välja sin favoritmelodi och sjunga Hogwarts sånt typ. Jag kan tänka mig att det låter typ så här, de sjunger visserligen samma text men jag tror alla har sin egen tonart. Om det här är det allvarligaste hotet mot Loreen så känns det som en säker seger.

Ungern - Compact Disco Sound od Our Hearts
Hmm, helt ok. Kanske inte riktigt nog cathcy för sammanhanget men det känns ändå rätt modern. Alltså om den här gruppen eller artisten vilket det nu är redan är känd/a utanför Ungern så kan nog det här gå bra - annars finns riskten att den glöms bort.

Österrike - Trackshittaz Woki Mit Demi Popo
Nej men snälla nån. De rappar på tyska (som jag antar att det är), har på sig kostym och keps (inte snyggt!) and to put it nicely - a littel bit too old to pull it off. Tur för dem att det är fler som pratar tyska, dock inte helt säkert att det hjälper i detta läge.

Moldavien - Pasha Parfeny Lautar
Ytterligare en som bör vara glad att han får sjunga på riktigt när det gäller. Trallvänligt trumpet stycke, och trots titeln är texten på engelska. Frågan är väl om det är nog trallvänligt. Kan hända att det glöms bort, de får vara tacksamma för sitt sena startnummer.

Irland - Jedward Waterline
Irland kör en favorit i repris och skickar samma artister som ifjol, ni vet de där tvillingarna som antingern dopar sig med coca cola eller så har de en bokstavskombination. Jag gillade deras låt ifjol (Lipstick) men tyvärr är årets bidrag inte lika fartigt hur ska de nu få utlopp för all sin energi?! Nej jag är besviken.

Så vilka 10 går då till final från semi 1, here is what I think, utan inbörder ordning:
1. Island
2. Grekland (skakarumpatoner brukar ju gå hem även om de är svaga)
3. Danmark
3. Cypern
4. Lettland 8ja, jag vet men den sätter sig - jag kan fortfarande nynna på den)
5. Schwiez (om han som sjunger inte ser så galen ut)
6. Rumänien (okej då, nu väljer jag mellan smäre och sämst och den här är väl bara sämre då)
7. Belgien (om inte det stora nervspöket janne kommer galloperande)
8. Irland (för att folk känner igen dem och för att de trots allt smittar av sig lite energi)
9. Ryssland (höll på att glömma, de lär ju gå vidare även med årets bidrag folk är väl fortfarande lite rädda för ryssen)
10. Ungern (om de har lite tur så)

Kanske är jag lite partisk men ingen av de låtar jag hittills hört borde vara något hot mot Loreen.

Dagens citat: "Katastrof!" (Curlingkommertatorn på SVT) Inte många bra bidrag i den här semin, vi får sätta vårt hopp till semi 2 och the big 5 (eller är de 4?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0