23, 24 december

Hopp och hepp så var julaftonen förbi för den här gången, eller ja det är väl kvar en dryg timme av den om man ska vara petig.

Gårdagen ägnades åt julstök så som tillverkning av sillsallad, lite kakbak och så stod jag åter igen för rödbetssalladen som jag tydligen nu mer är expert på efter att ha lagat till den två gånger. Ifjol minns jag att jag ringde mamma minst en gång och i år var hon med och övervakade, men om de vill ge mig äran so fine by me! (Jag kanske inte borde nämne att det bara är typ fem ingredienser i vår rödbetssallad.)

Sen avslutades kvällen med tidernas bästa Så ska det låte, nämligen en julspecial med ingen mindre än allas vår Peter Jöback tillsammans med Sarah Dawn Finer - det blir inte mycket bättre!

Tyvärr måste jag också meddela att det röda motståndet förlorade slaget om julgranen och den kläddes redan igårkväll. Det röda motståndet bestod av mig och pappa och vi försvarade oss så gott det gick mot Söndagskuppens frontfigurer Anna och mamma men till slut gav vi upp - för julfridens skull.

Således hade jag och Anna gott om tid att göra oss klara i morse innan vi skulle till kyrkan. Det är ju alltid mysikgt i kyrkan så här till jul men jag och Anna konstaterade att nu börjar vi vara lite less på det julspel som varje år spelas upp i Byskekyrkan, det är dags att mordernisera. Och med modernisera menar jag inte att man ska skriva om bibeln(!) jag tycker bara att man kan väl hoppa över själva spelandet och bara läsa upp texten. Då blir det tid över till lite mer julmusik eller något annat trevligt.

Efter kyrkan var det grötlunch, och sen fika i Annas lägenhet innan Kalle Anka. Jag är rädd att det är ett ålderstecken men jag känner inte längre behovet av att se hela Kalle, för mig skulle det räcka med Tomtens julverkstad (oklippt version), Kalle i djungeln och Musse, Långben och Kalle på husvangssemester - och så de nya grejerna. Jag har lite svårt att sitta still hela tiden och jag tror det beror på att mitt intresse inte rikigt är på topp.

Mat efter Kalle - gott! Och sen bort med maten och fram med julklapparna, öppna klapparna och sen kaffe och kaka på det. Så om vi ska sammanfatta den här julen med tre ord så får det väl bli mat, fika och kryckor - ja eftersom stackars Tommy hoppar på sådana efter sin knäoperation.

Som vanlgit måste jag ha varit hur snäll som helst under året som gått för jag fick då en hel hög med paket. De innehöll bland annat:
* en pyjamas
* två böcker
* en chokladask
* en klocka
* ett förkläde
* ett spel
* tvål
* en sittpuff
* ungsformar
* kalender

och sen har jag säkert glömt ett par stycken också.

Jag kan bara hoppas att alla de mina har haft en lika bra jul som jag. Trots att man inte längre har det där julpirret så är julafton en väldigt trevlig dag!

Så var det då dags att avrunda den här jullåtsutmaningen som pågått under december
Jullåt för den 23 december: Det får bli Carolas Himlen i min famn, det var ju nu några år sedan den kom, vi behöver ju inte räkna exakt, men när den gjorde det så tyckte jag att den var super. Den är ju fortfarande bra men lite var nog grejen att det var en nu jullåt och det var inte så vanligt på den tiden. (Oj nu lät jag gammal)

Jullåt för Dopparedan: Dagen är kommen, gärna versionen från Carolas "Jul i Betlehem". Den är fin och titeln passar ju väldigt bra speciellt för barn som har väntat hela december på jul den här dagen. Lite besivken är jag också att vi inte fick sjunga den i kyrkan idag, en massa andra psalmer hann vi med men inte den.
 
Dagens citat: "Dagen är kommen, kärlek triumferar..."


GOD JUL ALLA !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0