En bra dag!

Jag har varit på den bästa föreläsningen ever idag. Och tro det eller ej men ämnet för sagda föreläsning var jämställdhet - som de har tjatat söder det ämnet på universitetet trodde jag att jag skulle få genomlida en förmiddag i gammal god studentanda men ack vad jag bedrog mig. Hon som höll i föreläsningen hetter Hjärtrud någonting och kom från en liten by utan för Kalix - och det hördes, superhärlig dialekt.

Det var lite som att se stand up på arbetstid. Hon var hur rolig som helst, hur ofta hör man till exempel ordet "ohemul", men det livar ju onekligen upp (för er som inte vet vad det betyder kan jag meddela att jag slagit upp det i SAOL och det betyder grundlös/obefogad/orättmätig). Hon berättade om en herre, som jag inte minns namnet på, som jobbade på Stockholms universitet och han hade alltid skrivit dagbok precis som sin far och sin farfar. Den här mannen tyckte att det skulle vara kul att undersöka hur tre generationer reagerat på att bli förälder så han kollade upp vad de alla skrivit den dagen då de fått sina första barn.

Farfarn: 18 torskar
(Han jobbade tydligen som fiskare på västkusten)

Pappan: Britta fick en son.

Mannen i fråga: Exakt vad han skrivit framgick inte, men han hade varit totalt uppfylld av händelsen och skrivit en hel del om saken.

Tre generationers perspektiv på att bli pappa.

Sen på eftermiddagen var det storstädning på schemat, och storstädade gjorde vi - på "engelska institutionen, som består av ett rum på kanske 15-20 m². Jag vet inte hur många sopsäckar vi fick ihop med gamla böcker, kassetband, rullband, VHS-filmer och annat skrot. Men o så fint det blev!

Det är ju helt sjukt att jag redan har jobbat som lärare i ett år! Time flies when you're having fun. Jag hoppas verkligen, verkligen att jag får fortsätta till hösten. Jag har träffat så många härliga människor och det där med pendlingen känns oviktigt i jämförelse.

Något annat som jag hoppas på är att Sverige vinner sin premiärmatch i EM ikväll. Tyvärr kommer jag inte att orka vara uppe och se den eftersom det är möte imorgonbitti klockan åtta, men grabbar - ni har mitt fulla stöd så: KROSSA! Eftersom resten av dagen varit så bra skulle de ju sitta som pricken över i:et om herrarna behagade vinna ikväll.

Det var den dagen det. Om ni någonsin får chansen att höra en föreläsning om jämställdhet med en kvinna vid namn Hjärtrud så ta den!

Dagens citat: "Jag har framgångsrikt lyckats avvärja alla friarförsök" Christine De Pisan har skrivit detta, hon levde på den tiden då de friaste kvinnorna var änkor med "flis" och hon "hade turen att bli änka vid 25".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0