Sportlov!

Jag har sportlov!! För första gången på ja, vi säger några år utan att bli allt för specifika - man vill ju inte låta allt för gammal.

Jag har faktiskt sportat lite, fotboll i lördags, skidor och fysträning i söndags, skidor igår. Idag blev det bara en promenad, träningen uteblev eftersom jag hämtade hem mina resande föräldrar från Piteå. De har tillbringat helgen i Stockholm, det gick väl så där. Man räknar ju inte med att bli matförgiftad i Stockholm, om man åkter till typ Turiket så kanske - men inte Stockholm, men så blev det i alla fall. Och ni kan ju gissa vilken matvarukedja maten kom ifrån, jag kan säga som så att det var inte Konsum (coop). Nu är de i alla fall hemma och de mår bra. Pappa har hunnit tröstäta en pizza, eftersom han gick miste om god mat i huvudstaden. (För att undvika ytterligare matförgiftning spottade han också ut tuggan av den tre dagar gamla parisaren som han hunnit ta innan vi hunnit upplysa honom om att den legat framme sen i lördags.)

Jag ringde min kära mor och far för att höra vilken tid de räknade med att vara i Piteå (de flög till Luleå och tog Harrys taxi därifrån, alltså morfar), klockan var väl då cirkus ett, då satt de på Arlanda och åt lunch.Redan då var de alltså på Arlanda trots att planet inte skulle gå förrän klockan fyra. De ät ju inte så jätteresvana, men tre timmar i förväg kändes ju lite i överkant till och med för dem.

Jag och Anna hann före Harrys taxi till Öjebyn så där hann jag läsa en mycket upprörande artikel om hur dålig språkundervisningen är i svenska skolan. Det som var mest upprörande var att personen som skrivit insändaren själv hade en hel del misstag. Och så tyckte personen att man inte kunde säga "Hon är halv ett" om klockan för klockan är ingen person och då ska man heller inte använda personliga pronomen - sant i och för sig, men i talspråk så är det nog snarare regel än undantag att säga så. Som om jag inte var nog irriterad när jag kom till slutet av insändaren så står det där "Att bli lärare är lätt." Ja men då tycker jag att du ska ta och bli det om du nu är så himla bra! Om du ska undervisa i svenska kan det vara bra att veta att alla meningar måste ha ett subjet för att vara fullständiga, "Och även engelska." är alltså inte en fullständig mening.

Dagens citat "Oh, oh, oh and by the way Y O U apostrophe R E means 'you are', Y O U R means 'your'" (Ross)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0