Sista gänget

Nu är det dags att lyssna igenom de sista låtarna i årets ESC men först måste jag bara berätta att jag var på en otroligt rolig inflyttningsfest igår. Jenny och Fegges hus är klart... eller ja nästan, bottenvåningen är klar. Så himla fint det var och så mycket trevliga männsikor! Åldersnoja till trots så skrattade vi en hel del och så kom vi fram till att vi är lite fientliga mot främlingar (OBS! Inte främlingsfientliga), vi insåg helt enkelt att vi är dåliga på att mingla - och träffa nytt folk. Men tja, när man redan har så underbara vänner kanske det helt enkelt inte behövs... nej så ska man nog inte tänka. Vi säger som så att nu när vi är medvetna om problemet så kan vi jobba på det.

Så över till ESC.
Turkiet - Can Bonomo Love Me Back
Jo men vars, det här är lite trallvänligt med österländska toner. Lite töntiga metaforer men jaja, det är ju ESC. Känns lite som att artisten fått en släng av Jedwards energi (kanske den kan sprida sig genom TV-rutan också). Jag gillar ändå den här lite grand, den borde ju gå till final i alla fall sen får vi väl se hur det går där.

Estland -Ott Letland Kuula
Nej men en ballad! Låter lite All By Myself ibörjan - innan han börjar sjunga då förstås. Bra att de har lagt in några ord i videon så man hänger med i estländskan. Jag hoppas att han har ett lika avskalat nummer  som han verkar ha haft i Estland, då sticker han ut bland de andra balladerna och jag tycker nog att det här är en av de bättre balladerna. 

Slovakien - Max Jason Mai Don't Close Your Eyes
Oj, hard core. Men det känns ju åtminstone genuint. Och det brukar väl gå ganska bra för riktiga rockband i ESC... tror jag. En märklig video men den slipper man ju i Baku. Fast jag är då trött i öronen efter bara två minuter, det är så väldigt mycket ljud. Det sticker ut och det är ju ingen nackdel. Vi får väl se.

Norge - Tooji Stay 
En Saade wannabe. Men jo he's got the moves och det låter modernt. Eftersom det gick så bra för Eric i fjol och det inte finns något mer än det här som liknar det så borde det gå bra. De har ju lyckats får det att låta lite österländsk också så jo det här känns som ett säkert finalkort.

Bosnien & Hercegovina - Maya Sar Korake ti znam 
Ännu en ballad, men den här sticker inte ut alls. Ganska tråkig om jag får säga vad jag tycker. Hon sjunger väl fint och så men nja platt.

Litauen - Donny Montell Love Is Blind
Hmm... ballad igen och hyfsat smörigt - nejhej nu blev det lite fart och så rök ögonbindeln. Nej det här känns bara alldeles för klyschigt och smörigt. Jag tror inte på det här.

Och så har vi de som redan är klara för final:

Storbritannien - Engelbrekt Humperdinck Love Will Set You Free
Jag hoppas nästan att det är ett artistnamn, annars är det ju synd om männsikan. Oj, och sen såg jag Mr Humperdinck - en herre i sina bästa år. Bra att någon drar upp medelåldern, by the looks of it så har han dragit upp annat också - typ sitt ansikte. Också en ballad och ganska klyschig text men ändå bättre än Litauen, men det tycks som att textförfattaren fick idétorka efter en vers och refräng för han sjunger samma sak om och om igen. Inte så bra.

Frankrike - Anggun Echo (You and I)
Det börjar bra nästan intressant... nu ska vi se hur refrängen klarar sig. Nej den uteblev, det var ju synd. Nej där kom det, men den lyfter inte nog, som många andra låtar i år så bygger den upp rätt bra men sen planar det ut innan de riktigt hunnit upp på toppen. Det är ju upptempo i alla fall så med ett bra scennummer kanske det löser sig.

Italien - Nina Zilli L'amore É Femmina
Efter förra årets skräll (negativ betoning!) så måste jag säga att det här låter bra. Det svänger lite så där åt rockabilly hållet fast inte lika mycket som Top Cats kanske. Ja men jag gillar det här, hoppas det går bra för Italien i år så att det fattar att det här är bättre än det som de skickade i fjol.

Azerbajdzjan - Sabina Babayeva When the Music Dies
Få se vad värdnationen har vaskat fram. En ballad. Tyvärr ganska tråkig, och den känns bekant men jag kan inte riktigt placera den. Nej det blir nog inte två i rad för Azerbajdzan.

Spanien - Pastora Soler Quédate Conmigo (Stay with Me)
Men hjälp vad har hänt med hennes näsa? Låter misstänkt likt en ballad. Jag kan inte riktigt bestämma mig, den är ju inte unik om jag säger så , men den är nog lite tråkig i alla fall. Spanien brukar ju dock alltid få ett par röster

Tyskland - Roman Lob Standing Still
Och sist men inte minst - Germany. Känns modernt lite singer/songwriter sound. Och han får kanske ett par röster för sitt utseende vad vet jag. Borde gå till final även om han ser lite för tuff ut för själva låten.

Då ska vi se vilka jag tror går till final från semi 2, utan inbördes ordning:

1. Sverige
2. Norge
3. Turikiet
4. Estland
5. Ukraina
6. Serbien
7. Kroatien
8. Slovenien
9. Vitryssland (en liten chansning)
10. Slovakien

Dagens citat: "Ända in i kaklet nu!" (Kristian Luuk)

Kommentarer
Postat av: Me

Malin, tysken är redan i final!

2012-05-08 @ 10:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0