LOL

Vet du vad LOL betyder? Just det, Lundmarkska OrdListan. Det är främst min far som lägger till nya ord, och det är också han som använder orden som står med i den. Nackdelen med att vara den enda som använder en ordlista är att man ständigt måste förklara vad man egentligen säger.

En gammal klassiker ur ordlistan:
* Ohelvittis - 1. (adj.) ett förstärkningsord, ex: "Det är så ohelvittis stort" (adv.) "Han kör så ohelvittis fort.) 2. (adj.) mitt ute i ingenstans, ex: "Han bor ute i ohelvittis"

Idag har vi också lagt till ett nytt ord - marp. Klura lite på vad det kan betyda. Du ska få en ledtråd, det är något som finns på affärer och bagerier. Några uppslag? Nej, det är inte så lätt, jag menar det skulle ju kunna vara vad som helst. Så här skulle det se ut i ordlistan:
*marp - (sub.) ett träskåp med glasdörrar där man förvarar butiksbakat bröd/fikabröd

Ja men si så där, det var dagens språklektion direkt från ursprungsorten Byske.Och den här gången tror jag ändå att ordet ska catch on, det finns väl inget riktigt bra ord på vanlig svenska för just en marp?

Dagens citat: "Sometimes it's whom!" Grammatik är viktigt, och därför vill jag också informera om att ordet marp hör till genusgruppen utrum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0