Andra halvan av första semin

Ja då ska vi se hur resten av den första semifinalen i årets ESC ser ut. Första halvan var ju som ni kanske minns inte speciellt bra.
 
1. Vitryssland - Alyona Lanskaya Solayoh
Vi börjar väl med låtern, som är lite så där arabinspirerad, ni vet lite Aladdin och faktiskt inte alls dålig jämfört med mycket som vi har hört hittills. Sen över till hon som sjunger då, alltså vad är hon rädd för? Eller är hon bara väldigt, väldigt förvånad över något? Hennes ögon är ju stora som tefat. Nu lyssnar jag på datorn och det är inte världens bästa ljud men jag tycker att hon låter lite andfådd, och då dansar hon ändå inte speciellt våldsamt. Jag menar tänk bara på Loreens nummer och hur bra hon ändå sjöng. Men det går nog till final, det tror jag.
 
2. Moldavien - Aliona Moon O Mie
Det här bidraget ska då tydligen sjungas på Moldaviska i Malmö, men i klippet sjöng hon på engelska (eller något som i alla fall liknade engelska). Och nej alltså det här blir bara gnälligt, hon sjunger inte speciellt bra och så verkar personen som satt ihop nummret ha hämtat inspiration både från Eric Saades Popular-nummer och från Hunger Games och det är nog svårt att hitta två verk med mer olika budskap - det går liksom inte ihop i mina ögon.
 
3. Irland - Ryan Dolan Only Love Survives
Ja alltså jag tycker att musikvideon var lite too much, men det blir väl bättre på scen  - förutsatt att han klarar av att sjunga den här live. Lite tjatig tycker jag allt att den känns men också lite modern, ni vet typ Avichi, man behöver bara sjunga en sak och så kör man musik resten. Tråkigt tycker jag men andra verkar ju gilla det.
 
4. Cypern - Deapina Olympiou An Me Thimáse
Jo då vars en helt okej ballad, kanske lite sömnig men hon sjunger bra. Videon är ändå lite inspirerad av fjolårets Snövitsaga med Ivi Adamou, hon springer och ser lite jagad ut i skogen. Dock är jag inte säker på om det är tänkt att hon ska se jagad ut. Jag tycker nog ändå att den här låten känns lite som en axelryckning.
 
5. Belgien - Roberto Bellarossa Love Kills
Även den här låten känns lite tjatig. Aritsten har dessutom lite samma problem som Robin, nämligen låg utstrålning, han går inte riktigt igenom rutan. Ett modernt sound men jag vet inte om det räcker när låten ändå är rätt svag.
 
6. Serbien - Moje 3 Ljubav je svuda
Tre donnor som sjunger på serbiska (antar jag) för tankarna lite till Feminiem och Lako je sve, som visserligen kom från Kroatien. Tyvärr är det här inte lika bra och hela den här grejen som de kör med en djävul och en ängel blir lite obegriplig när man inte förstår vad de sjunger. Ändå tycker jag på något sätt att låten är helt okej i sammanhanget. Men jag säger som Stig Strand "ja, ja undra ja".
 
Här byter vi till semifinal nummer två
7. Lettland - PeR Here We Go
Nej men herre gud var han tvungen att sy om Charoltte Perellies gamla glitterklänning, är den ekonomiska krisen verkligen så djup?! Det här är inte bra. Jag känner att jag hakar upp mig på ett omdöme i taget, förra veckan var det gnälligt och den här gången är det tjatigt. Jag kan bara inte tänka mig att detta ska ta sig till final, helt intet sägande.
 
8. San Marino - Valentina Monetta Crisalide
Nej men snälla San Marino - inte hon med Facebook låten igen! Det är ju bättre, det kan jag ge dem. Men det säger ju inte så mycket när fjolårets bidrag kan ha varit det sämsta någonsin. Lite grand känns det här som två låtar som satts ihop, det börjar som en ballad och slutar som en upptempolåt. Jag säger, nja, kanske final med tanke på att motståndet inte är så bra.
 
9. Makedonien - Esma & Lozano Pred Da Se Razdeni
Här verkar det också som att man har slagit ihop två låtar och resultatet blev inte helt lyckat här heller. Hon ska tydligen vara stor inom romsk (heter det så) musik och eftersom det kanske inte är hippast så har man känt behovet av att lägga på lite extra discodunk i bakgrunden när hon sjunger. Sen när det bir hans tur att sjunga så är det en ganska fin ballad, men ja hela låten känns lite ambivalent.
 
10. Azerbadjzan - Farid Mammadov Hold me
Jag ser att Azerbadjzan har skickat sin version av Måns Zelmerlöv. Och jo faktiskt det här är en riktigt bra bit, en modern schlager ballad - inte pampig och storslagen utan snarare en popvariant. Jag kan inte tänka mig något annat än att detta går till final. Detta är nog min favorit av kvällens bidrag.
 
Dagens citat: "Nej nu går jag till skafferiet" (Anna) När buksorgen sätter in är det svårt att stå emot. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0