Det börjar dra ihop sig

Årets stora happening i Malmö närmar sig med stormsteg. Ska vi ta och försöka bedöma Robins chanser?
 
I fösta semin tävlar:
1. Österrike - Natalia Kelly Shine
Hmm... alltså den har en intressant början men refrängen är inte mycket att hurra för och inte verkar hon vara någon jättesångerska direkt. Nej, det här känns inte spännande. Jag ska inte uttala mig om hennes chanser att gå till final innan jag har hört hennes motstånd men jag kan ju säga som så att Robin är ju bättre än det här i alla fall.
 
2. Estland - Birgit Õigemeel Et uus saaks alguse
En ballad på estländska, det brukar ju vara ganska bra men i år tycker jag att det känns lite tråkigt. De har ju haft två riktigt bra ballader i Kuula och Rändajad men nu verkar de ha förbrukat sitt krut. Trist, och även om hon har en gnutta mer utstrålning än Robin så är Robins låt mycket bättre.
 
3. Slovenien - Hannah Straight Into Love
Discodunk. Lite klyschigt och lite gnälligt - hjälp man kan ju få tinnitus för mindre. Och ett rumphugget slut på det. Nej det här är inte heller bra. Sen får hon jobba lite på rörelseschemat också, det känns inte riktigt som att det matchar låten.
 
4. Kroatien - Klapa s Mora Mižerja
Någon typ av minimanskör. Och tro det eller ej men det här känns lite tråkigt. I och för sig så sticker det väl ut lite grand men man kan nog lätt somna till det här om man råkar vara lite trött.
 
5. Danmark - Emmelie de Forest Only Teardrops
Bäst hittills, trummor och flöjt - sånt brukar ju vara populärt, folkmusik. Men i ärlighetens namn förstår jag inte riktigt hur the teardrops passar in i bilden. Men helt klart bäst hittills som sagt och en stark utmanare till Robin. Och så kan jag inte låta bli att funder på hennes efternamn, heter hon verkligen de Forest eller var det bara passande till numret?
 
6. Ryssland - Dina Garipove What if
I don't Think they fully understand the meaning of too much. Alltså det blir jag på tok för smörigt. Låten handlar typ om att förbättra världen (World Peace) och inte blir det mindre smörigt när musikvideon ser ut som den gör. Jag tror inte att det blir stående ovationer för Dina. Det här var ju heller inget liveframträdande så vi kan ju bara spekulera i hur bra hon låter live, men hon hade i alla fall bra engelskt uttal vilket inte alltid är fallet med de ryska bidragen.
 
7. Ukraina - Zlata Ognevich Gravity
Märklig låt, någonstans mitt emellan ballad och upptempo. Engelskan är väl så där och så får vi hoppas att hon klarar av att sjunga live, det blev lite tjutigt på vissa ställen. Nu kanske jag inte uppfattade alla ord men jag förstod inte heller riktigt texten. Och slutet var så tvärt att jag nästan trodde att det uppstått tekniska problem.
 
8. Nederländerna - Anouk Birds
Ja det är ju ingen Nobody's wife så mycket är då säkert. Melankolisk, lite singer songwriter stuket. Jag är lite nyfiken på hur det kommer att se ut på scen. Alltså med risk för att låta tjatig så känns det här lite tråkigt.
 
9. Montenegro - Who See Igranka
Nej men snälla Montenegro vad är det här?! Typ "gangstarap" med technoinslag och en kvinnlig sångerska i refrängen. Hemskt! Och se då för guds skull till att lämna strippan hemma - det här är ju ett familjeprogram.
 
10. Litauen - Andrius Pojavis Something
Ja alltså han ser väl trevlig ut förutom att hans ögonbryn lever ett helt eget liv - creepy. Och låten är - ja ni gissar rätt - tråkig. De har typ tagit några engelska ord som man lär sig i högstadiet som rimmar och satt ihop dem till en tjatig låt som går ut på att han älskar någon.
 
Sammanfattningsvis så kan vi väl säga att efter att ha lyssnat på dessa tio första bidragen så känns det ju nästan som att vi kan ta hem det här en gång till. De enda som möjligen kan hota Robin i det här startfältet är Danmark.
 
Dagens citat: "I really do want World Peace" (Sandra Bullock i Miss Secret Agent)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0