Hur vet man att man läst för mycket antik och medeltida litteratur?

Jo det ska jag svara på, men först en snabbutbildning i antik och medeltida litteratur. Hjältar är stort i den här litteraturen, de är dock lite annorlunda jämfört med dagens varianter. Man ska kunna slåss förstås och så får man gärna vara snygg (dock inget krav), men sen skadar det inte heller om man kan sjunga, spela harpa eller är en jäkel på att berätta historier. Och när de antika och medeltida hjältarna slåss då är det blodigt allvar vill jag lova. Kroppsdelar flyger och blodet sprutar. Vin är populärt också.
 
En annan viktig sak att veta om dessa hjältar är att de opererar efter principen "om du mucker med min kompis så muckar du med mig".
 
Okej, och nu till svaret på min fråga, hur vet man att man har läst för mycket om dessa hjältar? Jo om man vaknar mitt i natten av en dröm i vilken man spöat upp en karl som försökt gifta sig med ens syster mot hennes vilja. Om det dessutom var blodigt och lite av ett fylleslag så kan du vara ganska säker på att det är dags att ta en paus från litteraturhistorien. But don't worry sis, I got your back - no way are you marrying that jerk!
 
Ibland, speciellt när jag drömt att jag utfört hjältedåd, tror jag nästan att om jag ser tillräckligt många hjältefilmer och läser tillräckligt många hjälteberättelser så kommer jag så småningom att bli en hjälte. Jag känner att nu nog vore en bra tid att ta det där sista stege. Man vill ju gärna bli en folklig hjälte det är ju inne att vara nörd/tönt nu och jag har alltid varit lite lagd åt det hållet. (Eller hur Louise?!) Jag hade faktiskt tankar på att utföra ett hjältedåd i natt. När jag vaknat av min hjältedröm så var det A) någon som  hade öppnat en bildörr som sedan inte gick att stänga, eventuellt på grund av kylan, eller B) någon som försökte stjäla en bil på parkeringen utanför min lägenhet. Det bankade och smällde i (det jag antar var ) en bildörr och jag riktigt kände hur jag blev grön och fick övermänskliga krafter.Hur det nu var så blev det inget hjältedåd, jag kan inte riktigt säga om det var på grund av att jag somnade om eller om det slutade smälla innan jag kom mig ut - ögonblicket är lite suddig.
 
Nåjå, nog om detta. Nu vet ni i alla fall när det är dags att lägga ifrång sig Gilgamesheposet, Iliaden, Odysséen eller Tristan och Isolde.
 
Dagens citat 1: "Kvinnovrede är ett fruktansvärt ting som envar borde akta sig för" (Joseph Bédiers Tristan och Isolde) Dagens citat 2 "Damn skippy" (Lula)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0