Att tala är silver att tiga är guld

Ah, gamla ordspråk är inte sånt trevligt? Själv är jag ganska förtjust i ordspråk, talesätt och citat. Det är lite av en hobby skulle man kunna säga.

Som bekant så finns det ett Vänner-citat för i stort sett var enda tänkbar situation. Däremot de här gamla klassiska ordspråken, deras användningsområden har lite förvunnit. Som det i rubriken till exempel. Man slänger sig inte så mycket med det nu för tiden. Jag vet inte var det kommer ifrån men det skulle inte förvåna mig om det mest sagts till tjejer under årens lopp. Det var väl så man skulle uppföra sig som ung dam förr i tiden, vara tyst och vacker - tur att jag inte levde förr i tiden.

Någon gång ibland så dyker det ändå upp ett tillfälle när man känner att ja men nu, nu skulle jag vilja, högt och tydligt dra till med det där gamla talesättet. På tåg och bussar passar till exempel Att tala är silver att tiga är guld väldigt bra. När man åker tidigt på morgonen så vill man kanske hinna ta sig en liten tupplur och då underlättar det ju om ens medpassagerare inte sitter och babblar.

Sen när man åker hem och det är fullt på tåget så är det väl inte mer än rätt att var och en ser till att hålla ljudnivån nere så att inte hela kupén behöver höra om hur full du var i lördags eller något annat väldigt intressant.

Nu kan det hända att jag låter gammal, som min mor så snällt uttryckte det i somras "Malin är ju snart 30" - which by the way I'm not - men jag har ju passerat den där åldern när man bara inte kan prata utan att skrika. Vid närmare eftertanke hoppade jag nog kanske över den åldern helt och hållet, men hur som helst är lite lugn och ro på tåget för mycket begärt?

Dagens citat:
1. "Som man är klädd får man ligga" (Linas moderna version på klassikern Som man bäddar får man ligga)

2. "Everybody put their ballons down" (Ross, lite samma andemening som det jag skulle vilja ryta på tåget)

3. "När hände detta?" (Johan Glans om att börja märka ålderstecken på sig själv.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0