Del två

Förra veckan kände jag mig lite osäker men det gick ju ändå rätt bra med tippningen. Vi får se hur det känns den här veckan.
 
1. Jem - Love trigger
Ja alltså för mig är ju Jem en tecknad popgrupp med en frontfigur som har stort rosa hår så vi får väl se hur det här står sig i jämförelse. De här är lite coolare än Jem som jag minns från min barndom. Rapverser och sångrefräng. Sen försöker de sig på lite Alcazar-dans och jag vet inte om det funkar riktigt men det kanske sitter bättre med lite mer träning. Hmm, svårt att säga så där på rak arm om de tar sig vidare eller inte, jag måste lyssna in konkurrensen först. Men om jag inte missminner mig så kommer den här gruppen från någon av tv-talangjakterna så de har säkert röstvilliga fans.
 
2. The Refreshments - Hallelujah
Oj, kolla in pjucksen på den herren och bara han inte spräcker byxorna, det vore ju lite pinsamt. Vi diskuterade igår om den här gruppen spelar dansbandsmusik eller om det är en rockgrupp och jag måste nog säga att det snarare liknar dansband än rock men mest av allt känns det rockabilly, ni vet lite Playtones. De har en halv bil på scenen där doatjejerna får stå, bara en sån grej. Men jag kan inte tänka mig att det här ska gå vidare, om inte resten av starfältet är helt uppåt väggarna.
 
3. Manda - Glow
Nej det här var tråkigt. Trots tre stycken tre meter långa violinister. Sen tycker jag att Mandas stil och tre meter (lätt överdrift) långa naglar skär sig lite med sången - som i sin tur skär sig så nej det här var inte bra. Eller skär sig och skär sig men det låter i alla fall inte jättebra.
 
4. Panetoz - Efter solsken
De är rappa i käften det vill jag lova, och det här känns i alla fall äkta. de gör sin grej. Dessutom har de nog en hel del fans tack vare Dansa Pausa. Även den här refrängen är ju lite trallvänlig så jag tycker ändå att det här skulle kunna ta sig vidare, kanske inte direkt till final men åtminstone till andra chansen. De har skön stil, som det brukar heta på Djungelboksspråk, eller härligt tungung om man hellre vill låna från Kuzko.
 
5. Pink Pistols - I Am Somebody
Mer Alcazar style. Den här gruppen är väldigt lik Alcazar. En riktig discodänga och ett välkoreograferat dansnummer. Det här kanske är elakt men jag vet inte exakt hur många det är av varje kön i gruppn, det är i alla fall två män med, och två stycken som har långt blont hår - som sagt väldigt Alcazar. Möjligen lite mörkare än Alcazar, lite mindre glättigt. Och sångmässigt är jag rädd att de inte lever upp till Alcazars standard. Tveksamt om detta klarar sig vidare.
 
6. Sanna Nielsen - Undo
The schlager Queen! Japp jag är rätt säker på att detta går direkt till final. Hon kör ju lite Empty Room här, en ballad och så tycks hon vara ensam på scen. Det är snyggt, det är proffsigt och hon kan ju sjunga. Nej men det finns väl inte så mycket mer att säga, hon är ju schlagerproffs.
 
7. Little Great things - Set Yourself Free
Läste jag inte i Norran att den här gruppen har att brås på i rakt nedstigande led från Benny Andersson och Peter och Nanne Grönvall? Ser inte sångaren ut att kunna vara Nannes son? Han är också rätt rapp i käften men det är en helt annan genre än Panetoz - det här är vad jag brukar klassa som rock, på gränsen till hårdrock kanske. Och jag tycker inte att det är dåligt, det låter ganska bra. Rock har ju gått bra i mellon på senaste tiden så varför inte?
 
8. Martin Stenmarck - När änglarna går hem
Ja det är ju något helt annat än Las Vegas det är då helt klart. Hmm, svårt att säga på den lilla snutten men jag tycker att det lät bättre än Las Vegas och då borde det ju gå vidare eftersom den vann (på bekostnad av Nannes Håll om mig om jag inte minns fel). Den här låter ändå lite annorlunda, inte riktigt som allt annat (i en minut åtminstone), sen vet jag inte om det är bra eller dåligt men jag tror nog att den tar sig vidare på ett eller annat sätt.
 
Då ska vi se om vi har något resultat. Till final: Sanna Mrs Schlager Nielsen och Panetoz
Till andra chansen: Martin Stenmarck och Little Great Things

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0